donderdag, augustus 24, 2006

Naturalisatiedag; opgelegde hypocrisie

Veel buitenlandse NieuwNederlanders die weinig trek hadden in een verplicht feestje georganiseerd door Rita Verdonk waren hem gauw gesmeerd naar diverse vakantiebestemmingen. Tenminste, dit wordt als een van de oorzaken gezien voor de geringe opkomst bij de eerste, verplicht georganiseerde, Gemeentelijke Naturalisatieceremonies van vandaag, 24 augustus.
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat feestjes georganiseerd door Rita voor NieuwNederlanders argwanend bekeken zullen worden. Als Rita Verdonk een stel buitenlanders uitnodigt voor een barbecuepartijtje weet je immers nooit hoe het afloopt.

Straks hoeven de gemeentes zich niet meer druk te maken hoe ze de toegewezen 1,5 miljoen moeten gaan besteden zodat de gasten vooral maar komen opdagen. Vanaf 1 oktober worden de nieuwkomers met "zachte dwang" uitgenodigd: Deelname aan het feestje levert een uniek document op; één waarmee je je paspoort later kunt ophalen.

In het vervolg krijgt het feestje een nog veel dwingender karakter.

Omdat wij als "copycat country" bereidwillig alles wat fout is in de Angelsaksische cultuur nalopen, wil men toe naar het hypocriete afleggen van een " Verklaring van Verbondenheid"
Hypocriet, want het onvrijwillig afleggen van een eed, heeft geen morele waarde, noch een praktische. Het verplicht stellen van een dergelijke eed is onethisch en zou niet doorgevoerd moeten worden.
Aangezien een hiernavolgend (voorbeeld) eed al onacceptabel is voor mij als raszuivere Vaderlander (en van mij tevens niet verlangd wordt!), zou het de nieuwkomer ook vrij gelaten moeten worden om deze eed wel of niet af te leggen.

"Ik verklaar hierbij, onder ede, dat ik absoluut en geheel alle trouw en gehoorzaamheid aan elke buitenlandse prins, potentaat, staat of soevereiniteit, waarvan ik hiervoor onderworpene of burger ben geweest, zal afwijzen en af zweren; dat ik de Grondwet en de wet van Nederland zal beschermen en verdedigen tegen alle vijanden, zowel binnen - als buitenlands; dat ik hierin een waar geloof en vertrouwen zal tonen; dat ik wapenen zal dragen ten behoeve van Nederland wanneer de wet dit van mij verlangt; dat ik niet gewelddadige dienst zal verrichten voor Nederland als de wet dit van mij verlangt; dat ik werkzaamheden zal verrichten onder publiek gezag als de wet dit nodig acht; en dat ik deze verplichting aan ga, zonder enige reserve of misleiding; zo waarlijk helpe mij god."

Nou heb ik deze tekst niet zelf bedacht, maar heb hem geleend omdat het alle elementen bevat die je niet zou moeten willen. En daar zijn goede redenen voor.

Een ieder die niet beseft waarom je NOOIT je trouw moet beloven aan je land, regering of je leider zou maar eens heel diep moeten gaan nadenken.....

Geen opmerkingen: