Sinds
september zijn Nederlandse F-16's in Polen gestationeerd om de
jongste NAVO telgen Litouwen, Estland en Letland, ofwel de Baltische
staten, een hart onder de riem te steken. Woensdagavond werd tijdens
een van de patrouillevluchten een Russisch militair transporttoestel
gesignaleerd dat vervolgens 'onderschept' werd door de Nederlandse F-16's.
Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie raakt steeds meer geïrriteerd want, zo beweert zij: 'Rusland wordt steeds agressiever'. Maar klopt dat wel?
In eerste instantie werd gemeld dat het Russische toestel, een viermotorige Iljoesjin, het luchtruim van Estland en Litouwen was binnengevlogen. Later werd dit echter weer tegengesproken en werd het terug gebracht tot het 'Baltische luchtruim'. Maar dat is raar. Strikt genomen bestaat er niet zoiets als het Baltische luchtruim, een vliegtuig dat op het punt staat om te gaan landen op vliegveld Zaventem, bevindt zich in het Belgische luchtruim. Niet dat van de Benelux. Maar het wordt nog vreemder.
Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie raakt steeds meer geïrriteerd want, zo beweert zij: 'Rusland wordt steeds agressiever'. Maar klopt dat wel?
In eerste instantie werd gemeld dat het Russische toestel, een viermotorige Iljoesjin, het luchtruim van Estland en Litouwen was binnengevlogen. Later werd dit echter weer tegengesproken en werd het terug gebracht tot het 'Baltische luchtruim'. Maar dat is raar. Strikt genomen bestaat er niet zoiets als het Baltische luchtruim, een vliegtuig dat op het punt staat om te gaan landen op vliegveld Zaventem, bevindt zich in het Belgische luchtruim. Niet dat van de Benelux. Maar het wordt nog vreemder.
Defensie
zelf vertelt weer een geheel ander verhaal: De kop vermeldt weliswaar een onderschepping boven Baltische staten, maar in de tekst staat: Het Russische vliegtuig
vloog boven zee (!) het internationale luchtruim(!) binnen.
Oké, tot zover niets aan de hand dus. Dat mag dat Russische toestel namelijk.
Maar,
zo meldt Defensie, 'zonder het vluchtplan vooraf bekend te hebben
gemaakt.'
Pardon?
Als je door het internationale luchtruim kruist hoef je bij niemand
verantwoording af te leggen.
Jawel, beweert Defensie, want: 'Voor het gebied waar het Russische toestel vloog is de NAVO verantwoordelijk.'
Jawel, beweert Defensie, want: 'Voor het gebied waar het Russische toestel vloog is de NAVO verantwoordelijk.'
Daar
zijn twee dingen mis mee. Je kunt niet in het vrije internationale
luchtruim zijn en tegelijkertijd in het luchtruim waar de NAVO de
baas zou zijn. Daarnaast hebben we vastgesteld dat het vliegtuig
boven zee vloog. De Baltische Zee. Zou het soms zo zijn dat de NAVO
de Baltische Zee beschouwt als 'het Baltische luchtruim?' Daar
heeft het namelijk wel alle schijn van.
Dit artikel van Reuters over dezelfde kwestie laat er geen twijfel over bestaan: 'Nederlandse
jagers onderscheppen Russisch vliegtuig boven de Baltische zee'.
Niks
Baltisch luchtruim, maar Baltische zee.
Dat
wordt
echter wel weer heel normaal gevonden want: Het toestel was flying
near Estonian and Lithuanian air space,
in de buurt dus van het luchtruim van Estland en Litouwen., alsof dat
alles verklaart. En dat doet het niet want 'in de buurt' is geen
schending van een luchtruim.
bron; defensie.nl |
Nu
is de internationale wetgeving hierover niet eensluidend. In beginsel
is alleen het luchtgebied boven de landsgrenzen het nationale
luchtruim. Enkele landen waaronder de VS maar ook Nederland menen dat
zij vanuit veiligheidsoverwegingen recht hebben op uitbreiding van
hun luchtruim omdat ze in geval van een oorlogssituatie graag aan de
zeekant een buffer van een paar kilometer willen hebben om preventief
een aanval te kunnen afslaan.
Op zich is zo'n gedachtegang te billijken. Wanneer echter die veiligheidszone zich steeds verder uitbreid buiten de territoriale wateren en uiteindelijk complete zeegebieden beslaat, vér van de eigen landsgrenzen, (zoals de NAVO doet, zie kaartje hiernaast) kun je nauwelijks meer spreken van een defensieve functie; het is een vorm van 'preventieve zelfverdediging' geworden.
Op zich is zo'n gedachtegang te billijken. Wanneer echter die veiligheidszone zich steeds verder uitbreid buiten de territoriale wateren en uiteindelijk complete zeegebieden beslaat, vér van de eigen landsgrenzen, (zoals de NAVO doet, zie kaartje hiernaast) kun je nauwelijks meer spreken van een defensieve functie; het is een vorm van 'preventieve zelfverdediging' geworden.
En
de internationale wetgeving is zeker niet happig op dit soort vormen
van 'zelfverdediging' die makkelijk aanleiding kunnen vormen tot
gewapende conflicten. Ook niet als ze de wet ontduiken door het taalkundige trucje toe te passen door dat 'preventief' te vervangen
door 'preëmptief', wat precies hetzelfde betekent. Het
internationaal recht verbiedt dan ook klip en klaar het concept van
'preventieve zelfverdediging'.
Wat
is dan de wettelijke onderbouwing dat het instellen van zo'n NAVO
verantwoordelijkheidsgebied rechtvaardigt?
Die
is er niet.
Het
is een eenzijdig ingestelde maatregel, die internationaal dan ook
meestal veroordeeld wordt, als zijnde een agressieve daad. Grappig
genoeg, ook door de VS zelf. Als China een dispuut met Japan heeft
over een paar strategisch gelegen eilandjes en eenzijdig een
verantwoordelijkheidsgebied of 'luchtverdedigingszone' claimt, veroordelen
we hier in het westen unaniem deze daad.
Bron: blogaap.nl |
En
de VS zetten zelfs gevechtsvliegtuigen in om de Japanners te
assisteren tegen de – wat dan weer heet – 'Chinese agressie.'
Zo'n
verantwoordelijkheidsgebied wordt een ADIZ (Air
Defense Identification Zone) genoemd. Hier kun je er meer over lezen. Sinds 2004 heeft de NAVO een permanent luchtbewakingssysteem opgebouwd dat 'bescherming' moet bieden aan de Baltische staten, de 'Baltic Air Policing' missie. Hiervoor wordt een nog steeds toenemend aantal toestellen ingezet.
Het
is dus van belang om je te realiseren dat ongeacht wat jouw krant of
jouw nationale propagandazender, de NPO je voorkauwt over de
heldhaftige acties van de Nederlandse F-16's, de NAVO geen enkel
recht heeft om zomaar overal eenzijdig ADIZ gebieden te claimen. Noch
om andere vliegtuigen te onderscheppen die zich in zo'n gebied
bevinden. Het
enige recht dat de NAVO hiervoor heeft is het recht van de sterkste.
In Engelstalig gebied zou men van bullying spreken.
Om
terug te komen op het Baltische incident: Zover we uit de media
kunnen opmaken vloog het toestel in zuidelijke richting , boven zee,
in het internationale luchtruim, en werd het onderschept toen het ter
hoogte van Estland
en Litouwen te dicht langs de kust kwam, naar het idee van de NAVO.
(En niet 'binnenvloog' dus NOS!)
De
bestemming was de enclave Kaliningrad
en daar werd het toestel dan ook uiteindelijk heen geloodst.
Een
daad van luchtpiraterij dus.
Als
we de kaart van de Baltische Zee bekijken valt het op dat de
omsingeling door NAVO landen vrijwel compleet is. (Zweden is geen lid
maar doet wel mee). Dat wil zeggen dat de gehele Baltische Zee dus
inmiddels verklaard is als ADIZ gebied, alhoewel ik daar geen enkel
uitsluitsel over kan geven. De enclave Kaliningrad, maar ook een stad als Sint Petersburg zouden dus langs de zeezijde, via
de lucht totaal niet meer bereikbaar worden, althans niet zonder NAVO
toestemming. Dat zou bijna gelijk staan aan een blokkade. Ik kan me
in dat licht wel iets voorstellen bij het consequent weigeren van het
indienen van een vluchtplan. Het zou toegeven aan chantage zijn.
Het
is niet zo dat de Russen engeltjes zijn. Er is wel degelijk een
toename van Russische provocaties wereldwijd maar
die zou je evengoed kunnen zien als 'reactie op'. Vergeet niet dat de
laatste decennia Rusland geconfronteerd werd met een opmars van (NAVO = vijandige) legers, plaatsing van 'raketschilden' en voormalige sovjet
staten met vaak historisch - rancuneuze sentimenten.
En, met een
toename van het aantal ADIZ gebieden en een intensivering van
patrouilles nemen het aantal incidenten ook toe. Hoe vaker je de
confrontatie zoekt, hoe vaker je een incident creëert. Daar is in
het onderhavige geval sprake van. Er was geen enkele militaire
noodzaak (een transporttoestel, kom op!) en er bestond geen
rechtvaardiging voor de NAVO onderschepping, het was een actie louter
voor de bühne. En
het is beschamend om te zien hoe de media hier functioneren als
propaganda werktuig voor de overheid, de NAVO, grootindustriëlen die
hun zinnen hebben gezet op fracking reserves en de landbouwgronden
van Oekraïne, en de bankiers die dit project gaan financieren en die
daarom alle belang hebben bij een totale zege. Het portretteren
van de Russische agressor, zodat de publieke opinie desnoods militair
geweld accepteert, speelt daarin een cruciale rol. Geen enkele
zichzelf respecterende journalist zou zich daarvoor moeten lenen.
Dit werk is valt onder een Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal-licentie.
2 opmerkingen:
Dit artikel geeft "een beetje" een vertekend beeld van de huidige situatie. Met name het kaartje waarin Rusland wordt voorgesteld als te zijn omringd door de NAVO; althans in het gepresenteerde westelijk gebied. Hoewel er een recente overeenkomst is tussen NAVO met Zweden en Finland, waar de Russen klaarblijkelijk zelf de aanleiding toe hebben gegeven, zijn deze landen geen NAVO-leden en is de meerderheid van de bevolking vooralsnog daar ook niet toe bereid. De gepresenteerde kaart geeft dus een compleet verkeerde indruk van de positie van de NAVO in dat gebied om het artikel te ondersteunen. Dat Zweden en Finland hun onafhankelijke status inmiddels toch teveel bedreigd zien door de Russen, kan dus niet aan de NAVO worden toegeschreven. Het is de regering van Zweden en Finland die, anders dan ons land bijvoorbeeld,op tijd of eigenlijk nog te laat, wakker blijken te zijn geworden door wat zich in de wereld en aan hun eigen grenzen voordoet. De Russen proberen nu, vaker dan ooit, die beide landen te imponeren en betrekken de Baltische staten daar maar gelijk bij, want die hebben zelf niet veel in te brengen. Het is vrij vliegen in internationaal luchtruim, maar transponders bewust uitzetten vraagt om interceptie en wellicht ook om uitlokken van een incident.
niet alleen met militaire vliegtuigen, maar ook met civiele. De rol van Rusland in MH17 is een nog lang niet uitgekristalliseerd incident.
Samengevat; het is niet de confrontatie die door "de NAVO" wordt opgezocht zoals het artikel suggereert. Het is onze Oosterbuur die al een tijdje constant de confrontatie opzoekt en zelf heel ver gaat in het creëren van gevaarlijke situaties.
Bart Huizinga
Het kaartje geeft geen vertekend beeld, het geeft daarentegen een zeer juist beeld van hetgeen in mijn artikel beschreven staat. Allereerst is een verkeerd beeld dat ontstaat, omdat je de bijgaande tekst niet leest, geheel voor je eigen rekening. Er staat toch duidelijk bij dat het om EU lidstaten en niet NAVO lidstaten gaat. Maar jouw constatering dat Zweden en Finland geen NAVO leden zijn doet geheel niet ter zake - voor het onderwerp van dit artikel - en dat is waar ik over met je in discussie wil gaan. Niet over jouw perceptie van de 'nobele' bedoelingen van de NAVO. Sterker nog, die interesseren mij geen moer.
Het onderwerp: De NAVO terreur boven het Baltische Zee gebied, is een gegeven (zie: de tekst, bewijs waar ik ongelijk heb) en daar past dit plaatje perfect bij, omdat het tevens de omcirkeling van de Baltische Zee aantoont, eens een keer vanuit het Russisch perspectief gezien, hetgeen zo jammerlijk weinig in onze media belicht wordt.
Maar ook als ik een verkeerde indruk zou wekken van de NAVO omcirkeling van Rusland, wat dacht je hier dan van?
http://www.theautomaticearth.com/wp-content/uploads/2014/04/NatoExpansion.png
Of deze:
http://stratrisks.com/wp-content/uploads/2013/05/nato-expansion.jpg
Deze dan misschien:
http://truthinmediablog.files.wordpress.com/2014/04/nato-expansion.png
Anders deze toch wel:
http://archive.larouchepac.com/files/encirclement_0_3.jpg
Er moet er toch wel eentje tussen zitten die jou ervan kan overtuigen dat die oostwaartse opmars van de NAVO door de Russen als bedreigend wordt ervaren?
"Het is vrij vliegen in internationaal luchtruim,"(blij dat je dat tenminste even hebt opgezocht) "maar transponders bewust uitzetten vraagt om interceptie en wellicht ook om uitlokken van een incident." Onjuist, en onjuist: 1. Militaire vliegtuigen vliegen meestal met transponder uit behalve als het noodzakelijk is boven eigen gebied om niet abusievelijk voor iets vijandigs te worden aangezien ."A military aircraft, flying in a friendly radar cover will usually have the transponder on, set to the authorized code. When in enemy radar he will turn it off as he doesn't want to help them know where he is."
http://tiny.cc/2yurqx
2. Het uitzetten van de transponder geeft overigens geen enkel gevaar, je bent namelijk gewoon nog zichtbaar (alleen zonder een bordje erbij met je ID code).Dus nee, geen reden tot interceptie of incident, of de tegenpartij moet daar zin in hebben voor wat oorlogspropaganda in de media...
"De rol van Rusland in MH17 is een nog lang niet uitgekristalliseerd incident."
Prima, dan spreken we af dat jij en ik daar - hier op dit blog - geen speculatieve uitlatingen over gaan doen.
Samengevat: Het is de NAVO die deze incidenten in scène zet en je hebt niets gepresenteerd dat die vaststelling aan het wankelen brengt. Nog een keer, omdat je het schijnbaar nog niet begrijpt: De NAVO heeft de hele Baltische Zee opgeëist als zijnde; onder NAVO gezag- hetgeen een vijandige zet is. Of niet? Stel dat jouw buurman morgen verteld dat de straat voor jouw huis een door hem gecontroleerd gebied is en dat je bij hem een pasje kan komen halen om van je oprit gebruik te mogen maken. Hoe zou je dat vinden? Nogmaals - lees het hele artikel - de Amerikanen vinden dat zelf ook onacceptabel,...als de Chinezen dat bij hén flikken. En raadt eens wat ze gingen doen? Jawel hoor met transponder uit, zonder radiocontact, lekker door dat luchtruim vliegen - de Amerikanen! Heb je mijn link niet gelezen? En anders, heb geduld er komt nog een vervolg-artikel.
Een reactie posten