woensdag, december 07, 2011

A Christmas Carol voor werknemers Lidl en Aldi



Kerst komt eraan, dus gaan we weer volop getrakteerd worden op goed en deugdzaam Victoriaans sentiment. 'Scrooge' en andere Dickens verhalen zullen de meer gefortuneerden op hun geweten aanspreken om wat meer zorg te dragen voor de minder bedeelden. Voor de Scrooges van deze wereld wacht dan gemoedsrust en de dankbaarheid en waardering van de gemeenschap.
Maar dat zijn kerstsprookjes natuurlijk.
Want, er verschijnen ter burele van Goldman Sachs, Citibank en al die andere investeringsbanken geen geesten van kerstmis. De directeuren en beurshandelaren zullen in de kerstnacht geen kwellende visioenen krijgen die ze doen besluiten op kerstochtend kalkoenen uit te gaan delen aan de armen.
De werken van een Dickens of Victor Hugo mogen dan waardevol zijn geweest voor de bewustmaking van sociale misstanden, reƫle verbeteringen in arbeidsverhoudingen zijn altijd bevochten. Niet geschonken.

Toen er nog sprake was van 'links' en er een vakbond bestond die keihard voor de rechten van zijn leden vocht in plaats van polderend naar een compromis te zoeken dat 'De Economie' diende, toen was er nog een 'Geest van Toekomstig Kerstmis'. En die was echt. En voor de werkgevers; een geest om rekening mee te houden.

Helaas heeft het volk en vooral de jongeren zich laten verleiden tot het neoliberale sprookje dat beloofde dat er voor ieder wellicht meer uit het leven te halen was via individuele inzet en vrije keuzes. De rol van saaie loonslaaf werd omgeruild voor die van freelancer, flexwerker en zzp'er. De vergrijzing heeft dan ook bij de vakbonden genadeloos toegeslagen.

We kunnen het namelijk allemaal zelf wel, we hebben namelijk keuzes. We kunnen zelf onze voordeeltjes bevechten door slim in te kopen. Onze zorgverzekering, de voordeligste abonnementen, onze energieleverancier en we mogen daarbij zelf in de ´futures´ handel stappen door risicovolle prijsafspraken voor meerdere jaren te maken. Kikkuh! En je kan natuurlijk bij de voordeligste supermarkt je boodschappen halen. Daarmee zet je aan tot de supermarkten aan tot prijsconcurrentie en daar worden we uiteindelijk allemaal beter van. Toch? Ja... Nou, in ieder geval niet als je toevallig bij de Lidl of de Aldi werkt dan.





Geen opmerkingen: